Het is momenteel Wo Jul 18, 2018 9:11 am

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 2 [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Alfa 147
BerichtGeplaatst: Zo Nov 06, 2016 5:50 pm 
Gebruikers-avatar

Gisteren een Alfa gekocht van 2005. Bijna nieuw dus, maar ik maak toch gelijk een project topic aan want ik maak me verder geen illusies over probleemloos rijden :)

Afbeelding
Het moest een 5-deurs zijn, en om het benzineverbruik nog wat op normaal niveau te houden een 1.6. Dit is de 120pk versie, dus met variable kleptiming. De nokkenasversteller die daarvoor moet zorgen is duidelijk stuk, want momenteel klinkt ding als een diesel.

De carroserie is netjes, maar de tweede eigenaar van de auto (afgelopen 4/5 jaar) had geen of weinig geld had voor onderhoud. Omdat de keuring al maanden was verlopen heeft die persoon de auto aan zijn vader verkocht, en die vader heeft de achterremmen laten reperaren, de auto laten keuren en hem toen te koop gezet.

Misschien is het dom om een Alfa te kopen die niet perfect is onderhouden, zeker omdat er een tweede exemplaar te koop was dat veel beter was onderhouden incl. nieuwe distributieriem maar het prijsverschil was aanzienlijk en naar mijn idee is deze niet slecht. En het blijft een gok... Eerste wat nu moet is de distributieriem en die nokkenasversteller vervangen. Die dure auto met betere onderhoudshistorie klonk overigens ook als een diesel, dus dan helpt die net vervangen distributieriem opeens niet meer zo veel...

Titel: Re: Alfa 147
BerichtGeplaatst: Zo Nov 06, 2016 8:25 pm 
Gebruikers-avatar

Goed bezig Siert, met de voorzetting van je autopark. Heb je de andere weggedaan?? Dat was de carisma toch?

2010 Volvo 240GL 1989 (donor)
2013 Volvo 940 Polar 1995 (daily)
 Profiel  

BerichtGeplaatst: Zo Nov 06, 2016 9:55 pm 
Gebruikers-avatar

Haha, gewaagd is het zeker!

Ik zie ze wel vaak rijden hier, dus qua betrouwbaarheid zou je denken dat het toch wel ergens op zou moeten lijken.. maar je weet het toch nooit..
Is het de bedoeling dat dit, als alle reparaties gedaan zijn, de nieuwe daily wordt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2016 8:56 am 
Gebruikers-avatar

Baurist schreef:
Haha, gewaagd is het zeker!

Ik zie ze wel vaak rijden hier, dus qua betrouwbaarheid zou je denken dat het toch wel ergens op zou moeten lijken.. maar je weet het toch nooit..
Is het de bedoeling dat dit, als alle reparaties gedaan zijn, de nieuwe daily wordt?

Yep, Carisma gaat weg. Ik houdt niet van zilvergrijs en ook niet van Fiats, en nu hebben we er twee ;) (we hebben ook een zilvergrijze Stilo Wagon, goede auto maar rijdt waardeloos).

De bedoeling is de Citroen voor een aantal weken bij de verkoper van die Xantia die ik ooit had te stallen. Dat is een Citroen enthousiast en hij woont minder als een kilometer bij mij vandaan. Dan kan ik in die tijd het onderhoud aan de Alfa doen in m'n eigen garage.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2016 8:18 pm 
Gebruikers-avatar

Mooie plannen, kijk maar uit dat die Murphy er geen weet van krijgt :P
Die 147's schijnen trouwens heel goed te sturen, klopt dat? Wie weet zou het een mooi circuitwagentje zijn als dat zo uitkomt.

Ik wacht vol spanning de sappige verhalen af over knipperende lampjes, ruitenwissers die een eigen leven leiden, gesprongen distributieriemen en flintstonevloeren :mrgreen::wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2016 10:30 pm 
Gebruikers-avatar

Baurist schreef:
Ik wacht vol spanning de sappige verhalen af over knipperende lampjes, ruitenwissers die een eigen leven leiden, gesprongen distributieriemen en flintstonevloeren :mrgreen::wink:

Ik denk dat je specifiek voor de 147 die flintstonevloeren beter kunt vervangen voor draagarmen met een zeer korte levensduur...

Maar uh, als ik in mijn eigen beschrijving van de auto wat negatief overkomt dan is dat vooral om mezelf wat in te dekken. Bovendien kon ik gisteren vanwege de familie niet weg van huis, dus ik heb de hele dag door het raam naar de auto gekekegen en er problemen bij bedacht. Ik ben heel blij met de auto, en ik geloof voorlopig dat het aanschaffen van de auto die ik wilde uiteindelijk beter is als het aanschaffen van iets "verstandigs".

Dan nu over die knipperende lampjes :lol:
- Toen ik zaterdagmiddag de auto van de verkoper naar huis reed begon de koelvloeistof temperatuur meter driftig op en neer te springen tussen compleet koud en een graad of 80.
- Vlak bij huis kreeg ik de melding "Engine System Control Failure" (dit werd mogelijk gevolgd door enig gevloek).
- Thuis gekomen zette ik de motor af en hoorde ik de koelfan draaien: Ik kwam direct tot de conclusie dat bovenstaande twee problemen waarschijnlijk één probleem was, en dat de computer de temperatuur niet kon bepalen en daarom uit veiligheid de fan inschakelde.

Ik heb voor de Fiat kort geleden een goedkope OBD lezer aangeschaft, en die bevestigde mijn hypothesis: P0115 "Engine Coolant Temperature Circuit". Gisteren tussen de bedrijven door de connector van de temperatuursensor even los gehad. Vandaag naar m'n werk gereden en geen problemen gehad.

Gezien de historie van deze auto en de vorst buiten is de accu waarschijnlijk zwak, iets dat bij zowel Alfa als Fiat voor vreemde storingen schijnt te zorgen. Als ik verder rare dingen ga zien dan is dus het eerste wat ik ga doen de accu omwisselen met die van de Carisma.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 07, 2016 10:34 pm 
Gebruikers-avatar

Ik heb begrepen dat dit nou precies een gevalletje S.H.I.T. is. Met andere woorden, Self Healing Italian Technology :wink:
Al heb je 'm natuurlijk een liefdevol handje geholpen :P

Maar ik snap wat je bedoelt, ik denk dat ik hetzelfde zou hebben als ik een Alfa op de oprit had staan, vooral als die niet veel heeft gekost (dat gok ik). En inderdaad, het is een interessantere daily dan een volvo.. *kuch*

Je hebt ze trouwens ook met rood leren interieur :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: Vr Nov 11, 2016 10:02 am 
Gebruikers-avatar

Ik ben voorlopig helemaal blij met deze auto, al krijg ik elke dag een waarschuwing van de computer. Vannochtend ook weer: "WARNING: Possible ice on road -14 C"... een ander type waarschuwingen heb ik deze week niet gezien. Ik verbeeld me ook dat de motor ondanks de kou al beter is gaan lopen (verkeerde olie?). Onderdelen voor een grote beurt zijn onderweg.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 11, 2016 9:20 pm 
Site Admin
Gebruikers-avatar

altijd mooi om met een lach op je gezicht naar het werk te kunnen rijden!

1997 Mercedes W210 E420 (daily)
Suzuki GS500 E
 Profiel  

BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2016 10:30 pm 
Gebruikers-avatar

https://youtu.be/nmP5d-FpxSM

BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2016 10:34 pm 

.

Laatst gewijzigd door Sjon op Di Jun 26, 2018 8:47 am, in totaal 1 keer gewijzigd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Nov 23, 2016 8:50 am 
Gebruikers-avatar

Dat had niet lang meer geduurd voordat de boel in de soep was gelopen. De distributieriem bleef schijnbaar dankzij de plastic kap op z'n plek. Toen ik de motor rond draaide na de kap er af te hebben gehaald wilde de riem direct van de nokkenaspoelies af lopen. Gek genoeg was er maar één plek op de binnenkant van de plastic kap waar je kon zien dat de riem er tegenaan had gelopen, en dat was ergens onder het midden.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 23, 2016 9:43 am 

.

Laatst gewijzigd door Sjon op Di Jun 26, 2018 8:47 am, in totaal 1 keer gewijzigd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Ma Dec 12, 2016 10:07 pm 
Gebruikers-avatar

Dit project is tot dusver goed verlopen, ik rijdt al anderhalve week weer in de Alfa :D De motor loopt een stuk beter zonder die versleten waterpomp en met een nieuwe nokkenasversteller (cam variator).

Uiteindelijk heeft het sleuten twee weken geduurd, elke avond tussen 9 en 10 een beetje. De GS is op eigen kracht naar z'n tijdelijke stallingslocatie gereden en ook weer terug gekomen, en de Carisma is afgelopen zaterdag verkocht.

Hier nog een plaatje van de meest spannende stap, het losmaken van de nokkenasversteller van de nokkenas:
Afbeelding

Er bestaat een speciaal gereedschap om die nokkenasversteller aan een 1/2" ratel te kunnen bevestigen, maar met een stuk staal en twee boutjes gaat het ook. Dat rode ding hoort bij een assteun en had ik even als verlenging van de hefboom gebruikt. Het idee om de nokkenas tussen twee blokjes hout te klemmen en dan grof geweld te gaan gebruiken leek uiteindelijk spannender als het was, ging best goed.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 12, 2016 10:55 pm 
Gebruikers-avatar

Goed bezig Siert! Lekkere werkplek zo, is deze aan huis?

2010 Volvo 240GL 1989 (donor)
2013 Volvo 940 Polar 1995 (daily)
 Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 2 [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]